De Lijn heeft een recordbestelling van 182 bussen geplaatst, de grootste investering in groene bussen ooit: 120 hybride bussen, 7 elektrische bussen en 55 Euro VI-bussenGroene vloot groeit tot 432 bussen, na levering is 1 op de 5 eigen bussen groen.
Vanaf 2019 koopt De Lijn alleen nog alternatieve aandrijvingen (hybride, elektrisch en op termijn waterstof)Groen licht voor nieuwe aanbesteding voor max. 720 hybride bussen en 6 elektrische bussen voor Antwerpen
Mechelen, 6 juni 2018 - De Lijn heeft een recordbestelling van 182 bussen geplaatst, de grootste investering in groene bussen ooit. Het gaat om een investering van ruim 64 miljoen in de groenste voertuigen op de markt: 120 hybride bussen, 7 elektrische en 55 gelede bussen met een Euro VI-motor.
Alle contracten gaan naar de Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. De eerste nieuwe voertuigen worden in het najaar van 2019 in gebruik genomen. Daarnaast heeft de raad van bestuur groen licht gegeven voor een nieuwe aanbesteding over meerdere jaren voor maximaal 720 hybride bussen.
'2,3 miljoen liter diesel uitgespaard'
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:
'Het investeringsbudget voor De Lijn lag nooit eerder zo hoog. Dat blijkt opnieuw uit deze megabestelling, één van de grootste ooit. We investeren volop in aantrekkelijke en comfortabele voertuigen, die nog meer reizigers kunnen verleiden.
We halen bovendien de meest vervuilende voertuigen versneld uit dienst en bereiden zo de omslag voor naar een volledig vergroende vloot. Onze Vlaamse busbouwers hebben het nodige vakmanschap in huis, ik ben blij dat deze bestellingen naar hen gaan.'
Directeur-generaal Roger Kesteloot wijst op de voordelen voor het milieu en portemonnee:
'Eerst en vooral zijn deze stille en comfortabele bussen goed nieuws voor onze reizigers en chauffeurs. Daarnaast kijken we met deze bussen verder dan onze uitlaat lang is, en zorgen we voor een betere luchtkwaliteit.
Omdat de hybride bussen remenergie recupereren en gebruikmaken van het start-stopprincipe, zijn ze tot een kwart stiller en zuiniger. Eenmaal alle hybride bussen in gebruik zijn genomen, sparen we jaarlijks 2,3 miljoen liter diesel uit en komt er 6000 ton minder CO2 in de lucht.'
40 % meer hybride bussen
De instroom van de 120 nieuwe hybride bussen is goed voor een toename met 40 procent. Er komen 36 hybride citybussen en 84 gewone hybride autobussen bij. Van Hool bouwt de citybusssen, VDL de gewone bussen. Een contract voor 25 gelede hybride bussen werd niet toegewezen omdat de voorstellen niet beantwoordden aan het lastenboek.
Na levering zal 1 op de 5 bussen van De Lijn een groene aandrijving hebben: 417 hybride bussen, 10 elektrische bussen en 5 waterstofbussen. Momenteel heeft De Lijn al 217 hybride bussen, een bestelling van 80 hybride bussen rolt van de band. Met in totaal 417 hybride bussen zal De Lijn de grootste hybride vloot van de Benelux hebben.
Nieuwe hybrides kunnen ook elektrisch rijden
De 120 nieuwe hybride bussen kunnen over een beperkte afstand volledig elektrisch rijden. Dit is erg gunstig voor het gebruik en aangenaam voor de chauffeur. Op termijn kunnen buslijnen vanuit de streek zonder uitstoot in de steden rondrijden. Op de streeklijnen rijden ze hybride, dus met een mix van batterijen en een dieselmotor.
7 elektrische bussen voor Gent en Leuven
Gent en Leuven krijgen samen zeven elektrische bussen. In Brugge rijden sinds 2015 al drie elektrische bussen. In Gent zullen de elektrische bussen rijden op het traject in de omgeving van The Loop, in Leuven op stadslijn 2. Deze bussen zullen opladen met een laadstation op hun traject.
Na een snellaadbeurt van 5 à 10 minuten kunnen ze weer tot 40 kilometer rijden. De locatie van de laadstations wordt nog bepaald. Het contract voor VDL omvat de levering van zeven bussen en de bijhorende laadinfrastructuur: drie snellaadsystemen en twee middenspanningscabines. Later volgt een uitbreiding voor Antwerpen met zes elektrische bussen, drie snellaadsystemen en laadsystemen voor in de stelplaats.
Een lagere kostprijs en betere autonomie van de batterijen zijn twee belangrijke voorwaarden om de overstap naar elektrische bussen te versnellen. Momenteel zijn de kilometerkosten van een elektrische bus nog hoger dan die van een andere aandrijving.
Daarnaast zijn ook voldoende laadpunten langs de trajecten nodig om de actieradius van elektrische bussen te vergroten. Eenmaal dit het geval is, zullen deze bussen een hele dag ingezet kunnen worden. De vergunningen voor de laadpunten zijn de bevoegdheid van de lokale overheden. Zodra er voldoende laadpunten beschikbaar zijn, kan De Lijn de inzet van haar elektrische bussen hierop afstemmen.
55 gelede Euro VI-bussen
De 55 gelede bussen met een schone Euro VI-motor zijn een extra lot van de laatste bestelling van dieselbussen. Ze zullen hoofdzakelijk rijden in Antwerpen en Vlaams-Brabant, waar ze de oudste gelede bussen ('harmonicabussen') vervangen. Het gaat om de laatste aankoop van dieselbussen, een aanbesteding voor hybride gelede bussen is opgestart. VDL bouwt de gelede bussen.